Enhjuling.Se Sweden

Att cykla enhjuling är något alla kan lära sig. Det tar ca 15 timmar och kräver att man är fokuserad. 
Balansen är en viktig del men inte allt, resten är koordination, fokusering och uthållighet. 

Åldern har ingen betydelse, man kan börja cykla från 5-7 års åldern och uppåt finns det ingen gräns. Alla som satsar ca 1 timmer per dag i två veckor eller två hela dagar lär sig cykla. 

När man väl kan cykla har man en hobby eller sport att ägna sig åt resten av livet.  Att cykla enhjuling är utmanande, avkopplande och stimulerande då man är tvungen att hela tiden vara fokuserad. Det ger mycket bra fysträning som även kommer att vara till nytta i andra sporter. 

 

Enhjuling har under de senaste tio åren förändrats avsevärt och nya modeller och användningsområden har vuxit fram. I dagsläget finns det cyklar som passar alla typer av sporter och fritidsintressen. Exempel på modeller och cykeltyper är: Freestyle, Trick, Trail , Muni, Road, Cirkus, Street, Cross Country, OffRoad, Down Hill  Motion.   

Nya tävlingsformer har etablerats och det hålls årliga nordiska och internationella tävlingar. Man tävlar i bl. Standard Skills, Speed 100, Maraton, Höjdhopp, Längdhopp, Freestyle, Slow Race, Trial, Muni mm 
Bilder Enhjuling

 

 

Bra saker att känna till:


på ett hjul

Hur börjar man cykla enhjuling?

Att cykla enhjuling är generellt sett inte farligt, men som med all fysisk aktivitet, även vid vanlig cykling, ramlar man då och då, speciellt medan man lär sig. Vi rekommenderar att man använder hjälm

Var ska man lära sig: Det ultimata stället skulle vara en smal korridor med ledstänger på båda sidor. Inte så lätt att hitta! Leta efter en yta som är fri från störande föremål. Ytan måste vara plan, ojämnheter är störande i början. Tennisplaner och skolgårdar är bra.

Hur högt skall sadeln sitta? När du sitter på enhjulingen med hälen på en pedal i lägsta position, ska ditt ben nästan vara rakt. Detta är viktigt att sitta rätt.

       

1. Dra sadeln på plats såsom visas på bilden.

2. Snurra på hjulet så att pedalen är i 04.00 position, som visas på nästa bild.

3. Sätt båda händerna på ledstången eller staketet, som visas på tredje bilden. 

4. Kliv på pedalen som är närmast dig. Detta är annorlunda än på en vanlig cykel, där du ju kliver på den främre pedalen. Cyklister är vana vid att röra sig framåt. På en enhjuling vill du att hjulet ska rotera 1/4-varv bakåt. Kliv på pedalen och du ska nu sitta på sadeln med hjulet under dig. 

5. Trampa 1/4 varv bakåt för att få fötterna horisontellt (bakåt är lättare än framåt för att komma ur dödläget när vevarmarna sitter vertikalt). Du är nu klar för start.

6. Håll hårt i ledstången och luta dig lite framåt medan du trampar sakta. Nästa tips är det viktigaste vi kan ge dig; När enhjulingen börjar ramla, låt den ramla. Stå kvar på fötterna och låt den ramla; Sadeln kan bytas ut; inte du. Fortsätt hålla i räcket tills du har tränat steg 1-4 i minst tre timmar.


OBS köp inte förliten cykel !

Att välja rätt cykel

Nybörjare: Då är det egentligen inte så svårt, de faktorer som spelar in är Hur lång man är, Hur mycket man väger och Hur mycket vill man satsa i pengar. Det går inte att lära sig snabbare ifall man köper en dyr cykel men man kan ha större glädje av den när man lärt sig att cykla.

En snabb vägledning på cykelstorlek i förhållande till längd (funkar rätt bra på nybörjare och nybörjar cyklar). 

  • 12" - Längd upp till ca 125 cm

  • 16" - Längd från ca 120 cm till ca 150 cm

  • 20" - Längd från ca 145 cm till ca 175 cm

  • 24" - Längd från ca 160 cm

OBS dessa mått är riktlinjer, vissa har längre andra kortare ben men det funkar rätt bra när man väljer sin första cykel.

      

Fördelar med att cykla enhjuling.

Varför skall man cykla enhjuling? Det är en fråga som kommer upp då och då när man träffar någon ny människa. - Förutom att det är roligt så är det bra träning för kroppen och mycket stimulerande,
har man en gång lärt sig så kan man.

* Enhjulingscykling är bra för:
Motoriken
Koordinationen
Balansen
Lungkapaciteten
Blodcirkulationen
Syreupptagningsförmågan
Hjärtverksamheten
Musklerna 
Stärker vrister och vader
Motivationen

* Enhjulingscykling ger dig:
Styrka
Uthållighet
Koordination
Starka virster
Snabbhet
Glädje och lek

Exempel på idrotter där man använder enhjulingsträning som ett komplement.
Fotboll
Skidåking
Ridning
Ishockey
Gymnastik
Konståkning
Golf
Innebandy
Tennis
Simning



Och sist men inte minst så är enhjuling en idrott i sig själv med flera olika tävlingsmoment.
I Sverige har vi SM en gång per år och internationellt tävlar man både i VM (Unicon vartannat år) och EM vartannat år
Övriga europeiska länder arrangerar nationella tävlingar och klubbtävlingar flera gånger per år.

och                                        

Den senaste forskningen visar att enhjulingscyklister förbättrar sin förmåga till koncentration och balans och sin motoriska koordination. Denna aktivitet spelar en viktig roll för den fysiska och psykiska utvecklingen.

Efter dessa forskningsresultat har det japanska utbildningsdepartementet erkänt denna disciplin, de integrerar den i skolornas program. Idag har Japan över en miljon enhjulingscyklister.

International Unicycling Federation grundades i Japan den 1 juni 1982. För att utveckla struktur och regler för denna sport, arrangerade förbundet det första Världsmästerskapet i enhjuling som gick i Syracuse, New York 1984.

top

© Copyright Enhjuling.Se 2005. IFX AB Östervägen 29B 191 49 Sollentuna Sweden  Tel 08-715 18 80